הצלצול הוא בשבילי, ההפסקה היא בשבילכם – איכות אוויר במבני חינוך


שתף מאמר:

מאוורר תקרה תעשייתי בבתי ספר

לובי בית הספר אהוד מנור, פ"ת | מקור: אקון טק

אין כמעט אדם שלא זכה בחייו לסבול מהתסריט המוכר המאפיין טקסים והתכנסויות בית-ספריות באולם הספורט: כל הכיתות נדחסות על פי סדר דרך דלתות האולם, יושבות צפוף במקומות המסומנים, על הפרקט במה מאולתרת והכיתות ברות המזל יושבות גבוה על הכסאות ביציע. חם וצפוף, האוויר עומד וקשה להתרכז.

לאחר הטקס, חוזרים התלמידים בחום הקיץ לשיעור בכיתה, אולי אפילו מבחן: מורה ולמעלה משלושים תלמידים נדחסים בין ארבעה קירות; כל התלמידים יושבים צפופים בשורות של כסאות לא נוחים לצד שולחנות קטנים; זו כבר השעה השמינית במערכת, והסבלנות נגמרת. כל גורם הכי קטן מפר את השקט הנחוץ ללימוד ומסיח את הדעת- תלמידים שמתעקשים לקשקש מאחור, זבוב קולני, חריקות עטים, כיסאות מתנדנדים. עייפות, עצבנות, חוסר סבלנות; האוויר עומד ואין אפשרות להתרכז.

המהפכה התעשייתית הביאה לצד חידושים וקידמה גם מודל חדש של חינוך- לא עוד שוליות של אמנים הלומדים את המלאכה מתוך התנסות ותירגול, אלא ידע עיוני הנלמד ומשונן בכיתה.
שניים מהמאפיינים הבולטים של המאה הנוכחית הם השימוש המואץ בטכנולוגיה והעדפת תרבות פנים על שהייה בחוץ. לאט-לאט הולכת ונעלמת התופעה של ילדים המשחקים במרחבים הטבעיים ולומדים על עצמם ועל העולם מתוך האינטראקציות הנוצרות שם; חיי היום-יום של הילדים מתנהלים בין כתלים, בהנחיית מבוגרים. כך מחמיצים הילדים (ואנחנו) את ההזדמנות לקשר ספונטני עם הטבע.

האם יש לכך קשר לעובדה שהילדים של היום סובלים יותר ויותר מהפרעות קשב וריכוז, ניתוק רגשי וניכור חברתי?

מחקרים שבדקו גני ילדים וחצרות בתי ספר שבהן ריאות ירוקות ומרחבים טבעיים למשחק, מצאו שהילדים משחקים שם באופן יצירתי יותר ומביאים לידי ביטוי את הקשרים החברתיים. בנוסף, מחקרים מצאו שמרחביים טבעיים מפחיתים לחצים של ילדים צעירים הגדלים באזורים עירוניים- והעולם של היום אורבני מתמיד.

אם הקשר אל הטבע עוזר לנו להרגע, לחוש נינוחים יותר, אנרגטיים יותר- מדוע אנחנו לא "מזרימים" יותר מהמאפיינים של הסביבה הטבעית אל תוך החללים שבהם אנחנו שוהים? את איכות החיים "הפנים-מבנית" ניתן לשפר ע"י איכות אוויר משופרת- נגדל בעציצים צמחים מנקי רעלים, נפתח חלונות לעיתים קרובות, ונדאג לזרימת אוויר נקי אל החללים הפנימיים באמצעות יצירת סירקולציה, כשם שהרוח הנעימה עושה באופן טבעי בחוץ.

תיכון גולדה מאיר בפ"ת הוא דוגמא מובהקת לערך המוסף שיכול להיווצר כתוצאה משיפור סירקולציית האוויר במבני חינוך באמצעות מאווררים. התיכון הינו בית-ספר 6 שנתי הפועל בשני מבנים חדשים (נבנו בשנת 2013), אחד עבור החטיבה התחתונה (כיתות ז'-ט') ואחד עבור החטיבה העליונה (כיתות י'-י"ב). בשני המבנים ישנם חללים פתוחים למחצה שתוכננו לשמש כ"לב" של מבני בית הספר, ולאכלס פעילויות מסוגים שונים כמו הפסקות פעילות, טקסים, אסיפות הורים ועוד. מכיוון שהחללים פתוחים למחצה לא ניתן למזגם, אך הם תוכננו להיות מותאים לפעילות גם בחודשים החמים עקב כניסת האוויר הצח מן הפתחים הגדולים.

דקלה אליהו, מנהלת אדמיניסטרטיבית בתיכון, סיפרה לנו על השינוי שחל בעקבות התקנת מאווררי BIGASS FANS במבני בית הספר:

  • איך הרגישו המשתמשים בחלל לפני שהותקנו המאווררים?

"המבואות של שני המבנים הן ה"לב הפועם" של בית הספר, הם משמשים אותנו לכנסים, הרצאות ולפעילות חופשית של התלמידים בהפסקות. לפני שהתקנו את המאווררים היה קשה מאד לקיים בהם פעילויות מכיוון שהיה בהם חם מאד, אפילו שיש בהם פתחים גדולים, האוויר לא נכנס. החום הכבד היה מורגש ע"י התלמידים כבר בחודשי האביב, מאי ויוני, ובעיקר בחודשי הקיץ החמים מאד, יולי ואוגוסט, בהם התלמידים לא נמצאים אך סגל בית הספר עדיין עובד.

בנוסף, בית הספר בנוי עם כיתות ממוזגות מסביב למבואה ומשרדים ממוזגים לסגל, אבל במסדרונות ובמבואה אין מיזוג. כך נוצר מצב שבו גם התלמידים וגם הסגל סבלו מדי יום ממעבר הטמפרטורות הקיצוני בין חום לקור בכל פעם שנכנסו ויצאו מהכיתה או מהמשרד. עובדי הסגל והמנהלה גם מספרים שבגלל הכניסה והיציאה מהמזגן הם הרגישו שהיו חולים הרבה יותר"


  • מדוע בחרתם להתקין בבית הספר מאווררים?

"המבואות הם חללים גדולים וגבוהים מאד, כ-9 מ' גובה, ועם הרבה מאד פתחים בתקרה ופתחים כלפי חוץ. בלתי אפשרי למזג אותם. לכן, הפתרון היחיד היה להתקין מאווררים. העירייה היא שבחרה בחברת "אקון טק" כספק להתקנת המאווררים."

במבואות שני בתי הספר הותקנו מאווררי BIGASS FANS מדגם POWERFOIL®X3.0, שהם מאווררי ענק המותאמים לחללים גדולים ופועלים בטכנולוגיית HVLS – High Volume Low Speed כלומר מניעים כמות גדולה של אוויר במהירות נמוכה.


  • כיצד השתנתה התחושה בחללים לאחר התקנת המאווררים?

"התחושה השתנתה לגמרי. אנחנו מדליקים את המאווררים בבוקר, לפני שנהיה חם, ולא נותנים בעצם למבואות הזדמנות להתחמם בכלל. המצב היום הוא שנעים בחללים, ואפשר לקיים בהם פעילות גם בשעות הערב וגם בשעות החמות של הצהריים. התחושה הנעימה מאפשרת לתלמידים לשבת בהפסקות במבואה ולא לצאת מחוץ לבניין מכיוון שיש כל הזמן כניסה של אוויר צח מבחוץ וערבול שלו. המאווררים מאד שקטים ולא מפריעים בכלל לפעילות שמתקיימת בחלל וגם ניתן לכוון אותם למהירויות שונות לפי הצורך.

העבודה מול חברת אקון טק שסיפקה את המאווררים היתה מאד נעימה ומקצועית. מתקיני החברה הגיעו ובדקו את גובה החלל ותנאי העיגון, ואפילו הוסיפו קורה מסויימת כדי שהעיגון יהיה בטיחותי. תהליך ההתקנה היה קצר ויעיל ונערך במהלך החופש הגדול כאשר לא היתה פעילות בבית הספר, ולשנת הלימודים החדשה כבר חזרנו עם מבואה נעימה שאפשר להשתמש בה כל השנה."

.
דילוג לתוכן